Zdroj: https://www.zadany.cz/vse-o-podnikani/dodavalel-do-obchodnich-retezcu • Vydáno: 8/7/2015 • Autor: Tkim
Jak se stát dodavatelem do velkých obchodních řetězců? Jaké výhody a nevýhody z toho plynou? 10 faktů, s kterými byste měli počítat.
Sen každého prodejce je stát se dodavatelem velkého obchodního řetězce. Představa obrovského množství prodaného zboží zní skvěle, ale co za tím stojí? Je to opravdu, tak růžové? Na základě sledování ostatních dodavatelů si lze udělat hrubou představu o překážkách, které s tím souvisí.
1) V případě, že chcete dodávat zboží do obchodního řetězce, tak musíte počítat s dostatečným kapitálem, který budete potřebovat na pořízení zboží (zaplnění regálů) a pokrytí období, než vám za prodané zboží zaplatí.
2) Obchodní řetězce vynikají tím, že mají velmi dlouhou splatnost za odebrané zboží. Může být a ve většině případů je několik měsíců.
3) Počítejte, že si dodavatel běžně připlácí za různé výhody. Například za lepší umístění v regálu, umístění zboží do letáku a dokonce i za doplňovače zboží (mohou po Vás chtít, abyste si zboží doplňoval sám).
4) Obchodní řetězce požaduji bezstarostný odběr. Musíte zajistit perfektní servis, schopnost vykrýt objednávky, nabídnout akční cenu...
5) Musíte zvládnout prvotní kolotoč, kde požadují zkušební vzorky, atraktivní cenovou nabídku...
6) Můžete se setkat s dotazem na úplatek. Nákupčí jsou si vědomi své výhody. Doporučuji si vypěstovat dobrý vztah. Formou malých pozorností.
7) Obchodní řetězce Vám mohou házet klacky pod nohy. Určitě jste si všimli, že např. Tesco, Kaufland a další prodejci tlačí na pulty své vlastní výrobky.
8) Velké celosvětové řetězce dávají přednost firmám, které mají celoevropské pokrytí.
9) Počítejte s velikou konkurencí, pokud nenabízíte zcela originální zboží.
10) Zvýhodněny jsou řetězce se širší nabídkou produktů.
Pokud Vás ani jeden z výše uvedených bodu neodradil. Tak řetězec oslovíte přes šéfa centrálního nákupu či nákupčího na centrále. Lze se poměrně snadno k takovému kontaktu dopátrat jen za pomocí internetu.
Jaká je výše provize u řetězce? Mnohem menší než u malých obchodních řetězců. Počítejte však, že malá provize je vykoupena velkým odběrem.