Je až téměř neuvěřitelné, kolik naštvaných, nespokojených a nespolehlivých zaměstnanců podnikatelé zaměstnávají.
Tady vidím jasnou chybu!
Jako příklad mohu uvést nedávnou návštěvu rychlého občerstvení, kde jsem si chtěl koupit místní specialitu (hambáče).
Přicházím k okenku, kde je jediný zákazník. No zákazník, po chvílí nechtěného poslechu rozhovoru to vypadá na nějakou kamarádku. Stěžovala si na náročnou a špatně placenou práci....
Po chvíli si mě všimne "zákazník" a ustupuje, abych si mohl konečně objednat. Paní očividně naštvaná, že něco po ní chci, se mě zeptá: "Nóóó?" Čekal bych slušný pozdrav, ale nenechám se vyvést z míry. Objednávám si krůtí kapsu. Paní hodí polotovar do fritézy a pokračuje v rozhovoru. Za chvíli konečně dostávám to, na co jsem čekal. Odcházím.
S chutí se do toho zakousnu a cítím, že ta krůtí kapsa je krapet přesmažená, tatarka nějaká divná a navíc mi to dala bez ubrousku. Nic otírám si ruce do svého kapesníku a říkám si: "Tady mě už nikdy neuvidí!"
Po čase zjišťuji, že ono okénko patří mému kamarádovi, který zkouší své štěstí v rychlém občerstvení. Při jeho doplňující větě: "Nechápu, proč mě to nevydělává", se mě nezbývá než se usmát.
Tomuhle říkám správný přístup!
Zažil jsem i pozitivní přístup zaměstnance, který mě jen utvrdil o kvalitní a spolehlivé firmě.
V den slíbeného termínu opravy jsem navštívil servis výpočetní techniky. Vstoupil jsem do prodejny, kde mě ihned pozdravil jejich zaměstnanec. Optal jsem se, jak to vypadá s opravou mého notebooku. Obsluha zjistila, že oprava není provedena. Začala ve mně stoupat zlost. Termín jsem měl slíbený a počítač ke své práci dnes potřebuji.
Zaměstnanec zareagoval na výbornou. Omluvil se mi a slíbil, že osobně dohlédne na rychlé provedení opravy. Nabídl mi, že stačí, když si tady na chvíli sednu nebo se mohu porozhlédnout po prodejně. Dokonce mi nabídl občerstvení v podobě kávy. Místo sezení jsem se šel zvědavě porozhlédnout po prodejně.
V určený čas jsem odcházel s opraveným notebookem a ještě se zbožím, které jsem si navíc zakoupil. Zaměstnanec nejen odvrátil neštěstí v podobě ztráty zákazníka, ale dopomohl, aby firma vydělala mnohem víc.
Otázky na tělo
Podnikatelům se tohle určitě nebudou líbit, ale chyba je ve většině případů v nich!
Podnikatel/zaměstnavatel by se měl uvědomit, že zaměstnanec je vizitka firmy. Na něm záleží, zda si vychová kvalitního, spolehlivého a pracovitého zaměstnance.
- kdy naposledy Váš zaměstnanec měl školení: Jak správně komunikovat se zákazníky?
- kdy naposledy byl zaměstnanec proškolen: Jak odvádět kvalitní práci/postupy?
- kdy naposledy jste si sedl se zaměstnanci a řešil společně problémy související s provozem?
- kdy naposledy jste motivoval zaměstnance (např. finanční odměna za zvýšení prodeje)?